Trening uważności

/mindfulness/

Uważność oznacza bycie skoncentrowanym w określony sposób: świadomie, tu i teraz, bez wartościowania i osądzania.

– Jon Kabat Zinn

Mindfulness to trening uwagi,

który przywraca kontakt z chwilą obecną. To przeciwieństwo nawykowego błądzenia w myślach. To cierpliwe, pełne troski zainteresowanie tym co się dzieje w Tobie.
Uważność to świadomość tego co dzieje się w Twoim  ciele i umyśle chwila po chwili. To Świadomość pełna ciekawości, życzliwości, akceptacji dla tego czego doświadczasz.

Regularna praktyka mindfulness

uczy zauważać ruch życia wewnątrz i na zewnątrz nas, lecząc przy okazji napięcia i stres. To praktyka  bycia przytomnym w nowy, pozbawiony presji osiągania czegokolwiek sposób.

 

Medytuję od 8 lat, z wdzięcznością, niespiesznie. Mindfulness pomógł mi na życiowym zakręcie, dał nową perspektywę i dystans potrzebny by wciąż zaczynać od nowa. Bez mindfulness nie czytałbyś tej strony.

– Magda

Posłuchaj nagrania z sesji:

uważność

/czyli mindfulness/

mbsr

/mindfulness based stress reduction/

coaching

/indywidualny i grupowy/

analiza bioenergetyczna

/wg Lowena/

Mindfulness Warszawa – czym jest trening uważności?

Pojęcie mindfulness w Polsce często zastępowane jest terminem uważność lub uważna obecność i oznacza stan świadomego skupienia uwagi na bezpośrednich doświadczeniach odczuwanych w danej chwili. 

Można powiedzieć, że mindfulness jest to uważna obserwacja aktualnego doświadczenia- wrażeń fizjologicznych, zmysłowych, myśli, uczuć oraz bodźców z otoczenia zewnętrznego bez analizowania ich i oceny. I choć wydaje się to bardzo proste, to jednak bycie uważnym/uważną w praktyce wcale nie jest łatwe. Ludzie na co dzień utożsamiają się ze swoimi poglądami i reakcjami, co sprawia, że rzeczywistość postrzegana jest przez filtry wyuczonych nawyków i przekonań, a często także – opinii innych osób. Nauka o uważności uczy jak  odsunąć na bok te nawykowe przekonania i skoncentrować się na bezpośrednio odczuwanych doznaniach i przeżyciach. W tym celu stosuje się różnego rodzaju praktyki i ćwiczenia, które nazywane są treningiem mindfulness lub treningiem uważności.

Na czym polega trening uwagi?

Pierwszym krokiem w treningu uważności jest często skupienie się na jednym doznaniu – na przykład-na oddechu. W tej praktyce wdech i wydech stają się punktem centralnym skupienia, a osoba praktykująca jest zachęcana do skoncentrowania się na tym prostym, lecz fundamentalnym dla ludzkiego życia procesie. To ćwiczenie pomaga w zatrzymaniu się, złapaniu uwagą swojego oddechu i w konsekwencji- w uspokojeniu umysłu. Praktykujący stopniowo rozwija swoją zdolność do świadomego doświadczania różnych aspektów swojego fizycznego doświadczenia- od oddechu, przez odczuwanie swojego ciała jako całości aż po świadome poruszanie się.

Podczas ćwiczeń uczestnik uczy się, jak można wykorzystać techniki uważności podczas wykonywania codziennych czynności, takich jak czekanie w kolejce do sklepu czy jazda komunikacją miejską. 

Medytacja mindfulness to sformalizowane praktyki, które obejmują słuchanie dźwięków, skupienie się na oddechu lub obserwowanie myśli i emocji. Praktyki te rozwijają umiejętność obserwacji własnych myśli z dystansem, co może pomóc w lepszym zrozumieniu własnych reakcji na różne sytuacje. W treningu mindfulness wykorzystuje się również praktyki uważności na zmysły oraz elementy jogi i medytacji. 

Trening mindfulness Warszawa

Trening uważności ma naukowo potwierdzone korzyści dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Redukuje poziom stresu, poprawia koncentrację, zwiększa odporność na trudne emocje i sytuacje. Badania pokazują, że regularna praktyka mindfulness może zmniejszyć objawy depresji i lęku. Więcej o sesjach mindfulness w Warszawie można dowiedzieć się na profilu FB facebook.com/zmianauwazna.